1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
07.2018
09
GRU
„Opowieści kanterberyjskie” z cyklu Z podszeptu muz
wstęp wolny
19:00

Opowieści kanterberyjskie to utwór najważniejszego autora późnego średniowiecza – nie tylko XIV-wiecznej Anglii, Geoffreya Chaucera (ok. 1345 – 1400). Pochodził on z majętnej rodziny, odebrał staranne wykształcenie i pełnił rozliczne funkcje: pazia, żołnierza, szpiega, posła królewskiego, Inspektora Ceł, Dyrektora Robót Publicznych, parlamentarzysty, dyplomaty. Zaznał też w czasie wojny więzienia we Francji. Zdarzyło mu się być oskarżonym o gwałt chociaż miał żonę i kilkoro dzieci. Był światowcem nie stroniącym od poszukiwania przygód w licznych podróżach po Europie. Przede wszystkim pamiętamy jednak o nim jako o prekursorze w zakresie form poetyckich, który dokonał syntezy wątków kultury europejskiej – antycznej i średniowiecznej, w nowatorską jakość literacką, gdzie pogaństwo przenika przez chrześcijaństwo, a potrzeby duchowe podszyte są cielesnymi.

Opowieści kanterberyjskie, rozpoczęte w 1387 roku, nie zostały ukończone w planowanym kształcie 120 opowiadań. Powstała seria 24 gawęd snutych przez przedstawicieli przekroju społeczeństwa angielskiego, podczas zbożnej pielgrzymki z Londynu do opactwa benedyktynów w Canterbury. Erudycja i koleje życia dały Chaucerowi dogłębną znajomość różnych epok, krajów i konwencji. Bardzo kunsztownie i wiarygodnie, z humorem i ironią nakreślił barwną panoramę społeczeństwa, bogatą galerię typów ludzkich oraz rozmaitość obyczajów. Z tych powodów dzieło Chaucera jest nieprzerwanie inspirujące. Począwszy od Szekspira po współczesne adaptacje plastyczne, literackie, radiowe, teatralne i filmowe z obrazem Piera Paolo Pasoliniego, z 1972 roku, na czele.
O ponurych, uciesznych i lubieżnych scenach nadzwyczaj zajmująco opowie Bogusław Bednarek, a jego oracje uświetnią wykonaniem stosownej muzyki Olga Hołownia na wiolonczeli i Mirosław Folusz na cajonie – afrykańskim instrumencie perkusyjnym, który trafił do Europy aż z Ameryki Południowej za sprawą niewolników.
W Hiszpanii ta niepozorna z wyglądu, ale o wielkich możliwościach rytmiczno-melodycznych skrzynka zafascynowała wykonawców flamenco do tego stopnia, że perkusista zasiadający na drewnianym prostopadłościanie stał się integralnym elementem tego gatunku. Co ciekawe muzycy celtyckiego regionu Europy Północnej, Wysp Brytyjskich i francuskiej Bretanii oraz Hiszpanii północnej – Galicii, też wykorzystują często werblowe brzmienie cajonu. Subtelny i oryginalny dżwięk tego dyskretnego instrumentu ubogaci surowe kantyczki pielgrzymie ku czci Najświętszej Panny Marii, wykonywane w drodze do grobu Jakuba Apostoła w Santiago de Compostella, zebrane w XIII wieku, w 4 rękopisach, 450 Cantigas de Santa Maria przez króla Kastylii i Leonu, Alfonsa X Mądrego.

BOGUSŁAW BEDNAREK to żywa legenda Wrocławia. Jest wykładowcą uniwersyteckim, autorem dzieła „Epos europejski” i rozlicznych tekstów ze skłonnością do kuriozów jak: „Literackie obrazy tortur”, „O profanacji ludzkich zwłok i grobów”, „Przyczynek do sympozjologii”, O szkodliwości „Kaczki-dziwaczki”, „Węże, kolubryny, bazyliszki, kartany”, „Dziwne biblioteki, księgi i książki”. Stylowy wizerunek jegomościa w kapeluszu, w prochowcu, z cygaretką – ciepło kojarzy się też bywalcom wszelkich spotkań literackich. Sławę zawdzięcza przede wszystkim znakomitemu programowi telewizyjnemu z lat 90 Labirynty Kultury, którego jest współtwórcą i głównym aktorem.

autor Szymon Makiela

OLGA HOŁOWNIA jest utalentowaną studentką III roku Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie wiolonczeli Marcina Misiaka. Wielokrotnie brała udział w projektach muzycznych na festiwalach we Francji, Szwecji, Holandii, Czechach, Niemczech i Polsce. Zajmuje się nie tylko interpretacją dzieł klasycznych, ale również opracowuje transkrypcje wiolonczelowe utworów muzyki rockowej i współczesnej. Występuje jako solistka oraz w składzie zespołów kameralnych i orkiestrach. Od czasów licealnych jest realizatorem dźwięku w akademickiej rozgłośni Radia LUZ.

autor: Daniel Czornyj

IRENEUSZ FOLUSZ jest jednym z najlepszych perkusistów flamenco w Polsce. Gra głównie na cajonie. Współtworzył wiele projektów z pogranicza flamenco , jazzu i muzyki etnicznej. Współpracował z Joao de Sousa i Fado Polaco, Vertical Trio, Viva Flamenco, Danza Del Fuego, Cocotier, Savilon, Flamenco Ensemble, Kinga Rataj Fado. Koncertował we Włoszech, Niemczech, Portugalii, Szwajcarii, Austrii i Rumunii. W wolnych chwilach zajmuje się również realizacją nagrań muzyki akustycznej.

 

TERMINY:
09.12.2017 - 09.12.2017
Godzina: 19:00