1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
07.2018
08
WRZ
Koncert gitarowy

Program koncertu:
John Dowland – Fantasia
Leo Brouwer – Etiuda XVII
Manuel Maria Ponce – Sonatina meridional
Campo
Copla
Fiesta
Nikita Koshkin – Hommage to Andrea Segovia
Nikita Koshkin – Usher Waltz
Roland Dyens – Songe capricorne

O koncercie:
Gitara to mała orkiestra. Ma sześć strun i tysiac barw. Potrafi zjednać sobie wielu kompozytorów i zdobyć serce niejednego słuchacza. Sobotni koncert to recital złożony z różnorodnych kompozycji na ten instrument. Rozpoczyna go Fantasia Johna Dowlanda. Jest to renesansowy utwór oryginalnie napisany na lutnie, na koncercie usłyszymy jego transkrypcję gitarową. Następnie przeniesiemy się do XX wieku, a to za sprawą Etiudy XVII Leo Brouwera. „Tytuł” sugeruje techniczny charakter utworu (dydaktycznym celem są dobrze zagrane ozdobniki), jednak w praktyce powstała kompozycja na kształt preludium z typowo gitarową harmonią. Pozostajemy w XX wieku i po utworze Leo Brouwera pora na słynną wśród gitarzystów Sonatinę meridional Manuela Marii Ponce’a. Składa się ona z trzech części (jeżeli gitarzysta zasłużył na brawa, to zgodnie z tradycja powinny one nastąpić dopiero po ostatniej – trzeciej części). Sonatina jest przykładem niebanalnego uchwycenia kolorytu muzyki południa Europy, ze szczególnym uwzględnieniem Hiszpanii. Co ciekawe, Manuel Maria Ponce nie był gitarzystą, jednak napisał wiele ważnych gitarowych dzieł, doskonale wyczuwając fakturę tego instrumentu. Bardzo ważną rolę odegrał tutaj Andreas Segovia, któremu poświęcony jest kolejny utwór, innego już kompozytora – Nikity Koshkina. Napisał on utwór w hołdzie Segovii, który odegrał bardzo ważną rolę w historii gitary. Swoją grą pozyskał dla gitary wielu ważnych kompozytorów – m.in. wspomnianego wcześniej Manuela Marię Ponce’a. Zaraz po Hommage to Andrea Segovia usłyszymy kolejną kompozycję Koshkina – Usher Waltz. Jest to swego rodzaju poemat symfoniczny napisany na gitarę i nawiązuje on sowim programem do opowieści Edgara Alana Poe – Upadek domu Usherów. Koncert zakończy Songe capricorne. Jest to utwór franucuskiego kopozytora – Rolanda Dyensa, którego tytuł (w tłumaczeniu – Pieśn jednorożca) sugeruje impresjonistyczny charakter kompozycji.

Kamil Parcheta jest studentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Studiuje na dwóch kierunkach – dyrygenturze (klasa dyrygentury Wojciecha Rodka) oraz gitary (klasa st. wykł. Marka Zielińskeigo). Naukę gry na gitarze klasycznej zaczynał w MDK im. Mikołaja Kopernika pod okiem p. Dariusza Włosiniaka, następnie zdał do Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego, gdzie uczył się w klasie gitary Jana Prochownika oraz Waldemara Gromolaka. Jest laureatem II miejsca na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Świdnicy oraz był stypendystą Dartington International Summer School w 2007 roku w Wielkiej Brytanii. W swojej działalności koncentruje się głównie na muzyce symfonicznej, jednakże w kręgu jego zainteresowań bardzo ważne miejsce zajmuje również muzyka gitarowa, opera oraz balet.

TERMINY:
08.09.2012 - 08.09.2012